Optimale conversie
Inzicht in wat de bezoekers van je website doen en daarop sturen is belangrijk. Je wilt alles uit je website halen wat erin zit en zorgen voor een optimale conversie.
Conversie Ratio Optimalisatie, ook wel CRO, is het verbeteren van de resultaten, wat de doelstellingen ook zijn. Een conversie is dat de bezoeker doet wat je wilt op jouw website, dat kan bijvoorbeeld zijn: een aankoop in de webshop, downloaden van een voucher, inschrijven op de nieuwsbrief, doorklik naar winkelmandje.
Onderzoek
Om samen tot een effectieve conversie-optimalisatie strategie te komen moet ik natuurlijk weten wat je doelstellingen zijn. Daarmee zal ik onderzoek doen naar wat bezoekers op je website willen en doen, en in hoeverre informatie en navigatie duidelijk en logisch op hen overkomen.
Testen en data-analyse
Het gedrag en de ervaring van de mensen die jouw website bezoeken vormen de basis van conversie-optimalisatie. Dit is een redelijk technisch traject, wat vooral betrekking heeft op het optimaliseren van website processen. Op basis van de doelstellingen zal ik onderzoek doen naar het gedrag van bezoekers. Belangrijk hierbij zijn de uitgangspunten; is er voldoende websiteverkeer op de juiste pagina’s om aan de verwachtingen te voldoen?
Hypotheses
Door het opstellen van hypotheses kunnen we nagaan in hoeverre deze verwachtingen haalbaar zijn. Het opzetten en uitvoeren van testen geeft ons de data die we nodig hebben. Vervolgens kan daar verder op gestuurd worden; ik kan diverse optimalisaties doorvoeren om de conversie te verhogen. Een korter bestelproces, minder invulvelden, meer of juist minder informatie geven of het toevoegen van een call-to-action zijn enkele voorbeelden.
Traject
- 1
De eerste stap is het bepalen van de concrete doelstellingen, dat zullen we in overleg doen.
- 2
Vervolgens kan ik aan de hand van website data bepalen wat het potentieel is per pagina.
- 3
Op basis daarvan zal ik hypotheses opstellen die we willen toetsen. Op basis van deze hypotheses zullen er designs worden gemaakt, zodat we de verwachtingen met betrekking tot de doelstellingen gericht kunnen testen.
- 4
Ik zal A/B testen opzetten en uitvoeren, waarmee we voldoende relevante data genereren om de nodige inzichten te verkrijgen.
- 5
Door het analyseren van de resultaten kunnen we de juiste vervolgacties bepalen om de conversie verder te optimaliseren.
Ik heb gewerkt met Elroy voor de implementatie van Google Universal Analytics en de technisch SEO-analyse voor de Walraven.com website. Elroy heeft daarin bewezen dat hij over veel kennis beschikt op het gebied van SEO & web analytics. Hij is zeer flexibel naar ons als klant en begrijpt de taal op verschillende niveaus binnen de organisatie. Elroy doet wat hij belooft, is altijd beschikbaar voor advies en ondersteuning en heeft een groot gevoel van verantwoordelijkheid voor zijn werk.
Elroy heeft ons op een doeltreffende en duidelijke wijze wegwijs gemaakt in Google Analytics. Zijn pragmatische aanpak en no-nonsense werkwijze heeft ons in korte tijd verder geholpen om onze Analytics beter in te richten, onze bestaande website te optimaliseren en de nieuwe beter in te richten.
Elroy van Ouwerkerk verzorgt de website- en zoekmachine optimalisatie voor onze Novivex website. Dankzij zijn expertise krijg ik inzicht in de dynamiek van de online wereld en de toepassing er van in mijn werk. Hij is ervaren met social media en begeleidt en adviseert ons in de cross mediale inzet daarvan. Hij is een enthousiaste, prettige partner om mee te sparren. Een harde werker met een positieve instelling, punctueel, betrouwbaar en plezierig in de omgang. Ik beveel hem graag bij u aan!
Gedurende de tijd dat ik consultant was bij TMG heb ik Elroy leren kennen als een ontzettend enthousiaste en gedreven Web Analist. Met zijn passie voor Online Media en alles wat met internet te maken heeft, is het altijd een plezier geweest om met hem samen te werken. En ik kan ieder ander aanraden hetzelfde te doen.
Elroy is een professionele sales gerichte leidinggevende met oog voor detail. Analytisch zeer sterk onderlegd en een neusje voor allerlei (zelf ontworpen) rapportages. Hij is enthousiast, verantwoordelijk en een aanwinst voor iedere organisatie.