Hoe zeker ben je er van dat er niks misgaat op je website? Wanneer heb je in de gaten dat het toevoegen van producten aan een winkelmandje niet meer werkt. Of erger nog, dat je gebruikers überhaupt niet meer kunnen afrekenen? Je zou er toch niet aan moeten denken dat je een week inkomsten misloopt omdat daar iets fout gaat?

Je ziet het heel vaak gebeuren dat problemen op de website niet direct ontdekt worden. En als je je website continu aan het doorontwikkelen bent en je geen beschikking hebt over een QA-er (iemand die de kwaliteit van de code van je website controleert) dan is het niet raar dat je problemen pas veel later aan het daglicht komen dan dat je zou willen.

Google Analytics biedt helpt je daarmee (deels) uit de brand. Je hebt namelijk de mogelijkheid om Google Analytics alerts in te stellen. Zo weet je zeker dat je geen enkel issue meer op je site over het hoofd ziet. Daarnaast is het toevoegen van een alert echt super eenvoudig. Lees deze post, volg de stappen, geef jezelf 5 minuten om het in te stellen en je bent “ready to go”!

Ga naar “Admin”

Ga naar “Custom Alerts” in jouw Google Analytics view

Klik op “+NEW ALERT”

Na het zien van het bovenstaande scherm stel je de volgende instellingen in:

  1. Geeft de alert een naam
  2. Geef aan voor welke views deze alert moet gelden (je kunt hem dus voor meerdere views in een keer instellen)
  3. Geef aan of je per dag, per week of maand een alert wilt ontvangen
  4. Vink het veld aan om de alert per mail te ontvangen (standaard is de alert alleen in Google Analytics alerts overzicht terug te vinden)
  5. Selecteer de dimensie waarop de alert van toepassing moet zijn (in de meeste gevallen is dit “All traffic”)
  6. Geef als laatste aan wanneer de alert moet afgaan en op basis van welke metric.
  7. Sla de alert op

Nu is het simpelweg een kwestie van de eerste “must have” alert toe te voegen.