• website-errors-google-analytics-alerts

Analytics Tip #8: Voorkom ontevreden gebruikers met deze 3 onmisbare Google Analytics alerts

Hoe zeker ben je er van dat er niks misgaat op je website? Wanneer heb je in de gaten dat het toevoegen van producten aan een winkelmandje niet meer werkt. Of erger nog, dat je gebruikers überhaupt niet meer kunnen afrekenen? Je zou er toch niet aan moeten denken dat je een week inkomsten misloopt omdat daar iets fout gaat?

Je ziet het heel vaak gebeuren dat problemen op de website niet direct ontdekt worden. En als je je website continu aan het doorontwikkelen bent en je geen beschikking hebt over een QA-er (iemand die de kwaliteit van de code van je website controleert) dan is het niet raar dat je problemen pas veel later aan het daglicht komen dan dat je zou willen.

Google Analytics Alerts

Google Analytics biedt helpt je daarmee (deels) uit de brand. Je hebt namelijk de mogelijkheid om Google Analytics alerts in te stellen. Zo weet je zeker dat je geen enkel issue meer op je site over het hoofd ziet. Daarnaast is het toevoegen van een alert echt super eenvoudig. Lees deze post, volg de stappen, geef jezelf 5 minuten om het in te stellen en je bent “ready to go”!

  1. Ga naar “Admin”
  2. Ga naar “Custom Alerts” in jouw Google Analytics view
  3. Klik op “+NEW ALERT”
google-analytics-alert-opzetten
Na het zien van het bovenstaande scherm stel je de volgende instellingen in:
  1. Geeft de alert een naam
  2. Geef aan voor welke views deze alert moet gelden (je kunt hem dus voor meerdere views in een keer instellen)
  3. Geef aan of je per dag, per week of maand een alert wilt ontvangen
  4. Vink het veld aan om de alert per mail te ontvangen (standaard is de alert alleen in Google Analytics alerts overzicht terug te vinden)
  5. Selecteer de dimensie waarop de alert van toepassing moet zijn (in de meeste gevallen is dit “All traffic”)
  6. Geef als laatste aan wanneer de alert moet afgaan en op basis van welke metric.
  7. Sla de alert op

Nu is het simpelweg een kwestie van de eerste “must have” alert toe te voegen.

Javascript Error Alert

In mijn vorige blogpost leg ik je in vier stappen uit hoe je snel en eenvoudig javascript errors op je website kunt detecteren. Het gebeurt namelijk geregeld dat er javascript errors op je website plaatsvinden waarvan je helemaal geen weet hebt of je ze pas heel laat ontdekt. Een “must have” meting dus voor iedere website.

Heb je hem nog niet geïmplementeerd, lees dan eerst deze post. Heb je de implementatie al gedaan dan zit je waarschijnlijk dagelijks in je Google Analytics events te kijken hoe het ervoor staat, of bekijk je zelfs gedurende de dag de real-time reporting. Maar dat moet toch veel eenvoudiger kunnen, zou je zeggen…

Ik ben er altijd voorstander van om dingen te automatiseren die geregeld terugkomen. Want het kost me dagelijks toch een stuk minder tijd als ik alleen maar hoef te kijken zodra er een duidelijke verandering is in het aantal javascript errors. Dit is daarom ook een van mijn “favoriete” alerts. Om er voor te zorgen dat je wel de juiste instellingen hebt voor deze alert zou ik gebruik maken van de twee onderstaande tabellen:

Conditie
Er zijn nog geen zichtbare javascript errors Is greater than | 0
Er worden al javascript errors op de website gedetecteerd % increases by more than | 10%
Vergelijking
Totaal # events afhankelijk van dag in de week Same Day Previous Week
Totaal # events NIET afhankelijk van dag in de week Previous Day

Sla je instellingen op en zorg ervoor dat je geen enkel probleem met javascript te laat in de gaten hebt. In mijn geval ziet de alert er zo uit.

google-analytics_javascript-errors-alert

Pageload Alert

Maar lang niet altijd zijn het javascript errors die de user – experience negatief kunnen beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de laadtijd van de pagina’s op je website. Voor de gebruiker is niks vervelenders dan een site die ontzettend traag laadt. Je wilt niet dat mensen ondertussen andere dingen gaan doen. Dus ook hier wil je zo snel mogelijk van op de hoogte zijn. Gebruik daarvoor de onderstaande settings.

google-analytics_pageLoad-error-alerts

Server Response Time Alert

En soms kan het ook niet direct aan iets liggen wat je zelf in de hand hebt. Zo kunnen er bijvoorbeeld problemen zijn met de server. Ook dat wil je direct weten, want voor de gebruiker maakt het niet uit wat het probleem is, als zij er maar geen last van hebben.

Laat je dus niet verrassen en stel een alert in die je binnen 24 uur op de hoogte brengt van issues rondom de server response tijd (de tijd dat de server nodig heeft om te reageren).

Blijf “In Control” van jouw website!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

2017-07-06T22:19:25+00:00