Weet je zeker dat er geen dingen mis gaan op je website? Check je na iedere technische wijziging alle pagina’s op je website? Weet je dan wel zeker dat alles het nog doet? Loop je geen inkomsten mis vanwege errors die je zelf nog niet bent tegengekomen?

In vier simpele stappen leg ik je uit hoe je heel eenvoudig javascript problemen kunt detecteren met Google Tag Manager & Google Analytics.

#1 Activeer de Google Tag Manager javascript error variabelen

Allereerst moeten we de ingebouwde variabelen van Google Tag Manager activeren. Dit doe je door te navigeren naar “Variables”. Bovenin vind je de “build-in” variabelen. Druk op “Configure” en vink vervolgens alle “Error” variabelen aan.

#2 Maak de javascript trigger aan

Vervolgens kunnen we de trigger gaan inrichten die ervoor zorgt dat wanneer er javascript errors plaatsvinden op de website, deze de Google Analytics meting kan activeren. Dit doe je door te navigeren naar “Triggers”.

Voeg vervolgens een nieuwe trigger toe. Geef de trigger een naam en selecteer het type “Javascript Error”. De Javascript trigger zou moeten worden geactiveerd bij alle javascript errors. Sla hem vervolgens op.

#3 Creëer een nieuwe Google Analytics tag

De voorlaatste stap is het toevoegen van de Google Analytics tag. Deze zorgt ervoor dat de javascript errors worden gestuurd naar Google Analytics. Afhankelijk van je bestaande Google Analytics implementatie kies je hier voor Classic of Universal Analytics.

Selecteer vanuit het dropdown menu bij “Track Type” de waarde “Event”. Vervolgens stel je de volgende elementen in:

  • Category = javascriptErrors
  • Action = {{Error Message}}
  • Label = {{Error Line}} : {{Error URL}}
  • non-interaction = true

In de category kun je zelf een naam toekennen aan hoe je de meting wilt noemen. In de action vul je “Error Message” in. In Google Analytics krijg je dan te zien wat precies de error is.
In het label vul je de twee andere variabelen in. Bij de Error Line zie je terug op welke regel de error heeft plaatsgevonden. De Error URL geeft aan welk (eventueel) javascript bestand voor de error heeft gezorgd.
Let er op dat het Google Analytics event een “non-interactie” event is. Op deze manier weten we zeker dat het triggeren van dit event niet zorgt voor een vreemde trendbreuk in je Google Analytics metrics zoals bijvoorbeeld de “Bounce Rate“.

Firing Trigger

De laatste stap in de Google Analytics tag is het toevoegen van de trigger die we eerder hebben toegevoegd. Voeg de javascriptError – trigger toe als “Firing Trigger”.

#4. Publiceer je wijzigingen

Alles is nu gereed om vanaf nu de javascript errors op je website te kunnen meten. Het enige wat je nu nog hoeft te doen is het publiceren van de wijzigingen in je Google Tag Manager. Je javascript errors vind je terug onder:

  • Behaviour => Events => Top Events => javascriptErrors

Geintereseerd? Laten we praten.

Ik ben in te huren als consultant, interimmer, projectmedewerker op het gebied van conversie-optimalisatie. Van adviserende rol tot aan begeleiding en uitvoering.

#5 Bonus: Google Analytics Javascript Alert

Het zelf monitoren is iets wat je natuurlijk vrij snel vergeet te doen. Daarom is het ontzettend handig om gebruik te maken van Google Analytics Alerts, waar ik al eerder over schreef. Dus laat je niet verrassen en voeg deze alert toe aan je Google Analytics profiel.