Het effect van de nieuwe extensies

Vandaag heeft ICANN eindelijk bekend gemaakt de extensies vrij te geven. Waar we ons voorheen moesten beperken tot ongeveer 250 extensies, zijn de mogelijkheden nu oneindig. Het voorstel werd al ruim drie jaar geleden ingediend en is nu dan eindelijk goedgekeurd. Maar wat heeft dit voor gevolgen en welke partijen hebben hier nu echt baat bij? Vanochtend schreef ik in een reactie op Dutchcowboys het volgende:

Ik zie het vooral als een enorme financiële boost voor ICANN. Al zou je als grote speler geen gebruik willen maken van deze mogelijkheid, dan zul je er nog aan moeten geloven, omdat anders je concurrenten er met je extensie vandoor gaan. Je moet er dus wel bij zijn.

Uiteindelijk zal het wel ergens goed zijn voor je merk, maar ik denk dat er eerst nog een tijd overheen gaat voordat het nieuwe surfen normaal is geworden. Het surfen wordt namelijk een stuk minder eenvoudig dan gewoonweg www.willekeurig.com in te vullen. Mensen zullen dus meer van zoekmachines gebruik maken, waardoor we hier meteen een tweede winnaar hebben “De zoekmachines”. Ik ben erg benieuwd welke grote spelers goed gebruik weten te maken van deze nieuwe mogelijkheden…

ICANN gaat hier in ieder geval veel geld aan verdienen. De aanvraag van een dergelijk domeinnaam kost € 130.000,= met daarbij nog de jaarlijkse kosten van € 17.000,=. Je moet dit maar net klaar hebben liggen. Maar gelukkig zijn de grote bedrijven als eerst aan de beurt. Dit om te voorkomen dat kleinere organisaties er met de extensies vandoor gaan. Maar laten we eerlijk zijn, als kleine organisatie zit je niet te wachten op een investering van € 130.000,= waarvan je niet zeker weet of je dit gaat terugverdienen.

Maar het blijft natuurlijk niet alleen bij het kopen van de domeinnaam. De online strategie moet volledig worden aangepast. Want hoe ga je het terugverdienen? Hoe zorg je ervoor dat je klanten je nog steeds goed weten te vinden zonder daarvoor de zoekmachines te gebruiken. Er zal toch enige uniformiteit moeten ontstaan tussen de verschillende merken, want stel dat drie merken allemaal een pagina willen hebben met daarop het verhaal over de organisatie. Dan kan het er wel eens als volgt uit gaan zien:

  • overons.adidas
  • hetbedrijf.nike
  • wiezijnwij.reebok

Ik ben erg benieuwd welke organisaties hier goed mee om weten te springen. Er komt in ieder geval een stuk meer bij kijken dan alleen het kopen van een domeinnaam. Om nu nog maar niet te beginnen over het analyseren van je website

2017-05-12T10:38:52+00:00