Het monitoren en analyseren van je website is een vrij intensieve bezigheid, maar wel een hele belangrijke. En zeker als het je belangrijkste inkomstenbron is. En om te voorkomen dat je inkomsten misloopt wil je zo snel mogelijk problemen kunnen signaleren. En daarom is het instellen van alerts zo ontzettend belangrijk of anders gezegd onmisbaar!

Gebruik je Google Analytics, dan zul je na het lezen van deze post beseffen dat je het jezelf aanzienlijk makkelijker kunt maken. Google Analytics is een zeer krachtige tool om alles wat er op je website gebeurt te kunnen monitoren en analyseren. Want een belangrijk, maar vaak ook niet gebruikte functionaliteit van Google Analytics is de Custom Alerts.

Met het instellen van de belangrijkste alerts weet je meteen wanneer er iets niet goed gaat met je website. Of juist wanneer er dingen ineens veel beter gaan, denk aan nieuwsbrief inschrijvingen of verkopen.

In deze post ga ik vooral in op de Google Analytics alerts, die in mijn ogen echt niet mogen ontbreken. Alerts die ervoor zorgen dat je niet pas na een paar weken er achter komt dat gebruikers ineens niet meer kunnen afrekenen of niet meer in kunnen schrijven voor de nieuwsbrief door een error op je website.

404 Pagina’s

En een van de belangrijkste alerts die je zou moeten hebben is die van de 404 pagina’s. Want je wilt niet dat deze in een keer drastisch toenemen zonder dat je het weet. Want als er 404’s, ofwel foutpagina’s, voorkomen dan weet je dat er iets niet goed gaat. En zodra dit gebeurt dan wil je dat direct weten. Om te bepalen hoe je deze alert instelt moet je eerst kijken naar de hoeveelheid verkeer op je website.

Weinig verkeer

Als je namelijk een website hebt waar niet zoveel bezoekers komen, dan is het verstandig om een alert in te stellen op iedere keer dat een 404 pagina wordt gegeneerd tijdens een bezoek. In dat geval stel je de alert in wanneer het aantal 404 pagina’s groter is dan “0”.  Deze alert laat je dan, wanneer het voorkomt, dagelijks checken. In dat geval ziet dat er dan zo uit:

Veel verkeer

Maar je kunt je natuurlijk voorstellen, wanneer je een website hebt waar dagelijks duizenden bezoekers komen, dat het aantal 404 pagina’s niet vaak gelijk is aan 0. In dat geval is het beter om de alert in te stellen op basis van een bepaalde groei.

Sessies op nullijn

De tweede alert die je zou moeten instellen is wanneer er in een keer helemaal geen verkeer meer naar je website is. Dan is er toch serieus echt iets aan de hand. Als je deze alert op dag niveau instelt, dan kun je het probleem binnen 48 uur al hebben opgelost en de schade beperken.

En nogmaals, wat natuurlijk geldt voor de 404 pagina’s geldt eigenlijk voor alle alerts. Als je een website hebt met veel verkeer, dan is het beter om een alert in te stellen op basis van groei of krimp. En heb je een website met weinig verkeer, dan is het beter om de alert in te stellen op basis van aantallen.

Geintereseerd? Laten we praten.

Ik ben in te huren als consultant, interimmer, projectmedewerker op het gebied van conversie-optimalisatie. Van adviserende rol tot aan begeleiding en uitvoering.

Bounce Rate direct bezoek

Je zult wel denken: “Waarom alleen de bounce rate instellen op het directe verkeer?”. Dit komt voornamelijk omdat je directe bezoekers over het algemeen niet zo snel bouncen. Als ze al direct naar je site komen dan is de kans groot dat ze meerdere pagina’s zullen bekijken (met uitzondering van een one – page website).

Je kunt natuurlijk de bounce rate alert instellen voor al je verkeer, maar daarmee is de kans wel groter dat je onterecht een alert krijgt. Daarom zou ik er voor kiezen om een alert in te stellen wanneer de bounce rate van direct bezoekers hoger is dan 70%.

Maar wat voor deze setting natuurlijk ook heel interessant is, is wanneer je bijzonder veel direct verkeer naar je website krijgt, een alert in te stellen op een % groei van de bounce rate. Als de bounce rate bijvoorbeeld dagelijks altijd rond de 35% ligt en dit stijgt in een keer naar 45%, dan wil je dat ook weten.

Hostname Check

De laatste alert die je echt zou moeten instellen is de dagelijkse hostname check. Wat je hiermee bereikt is dat als iemand je website dupliceert, je direct kunt ingrijpen ofwel stappen kunt ondernemen. Je zult waarschijnlijk denken “Dat gebeurt bij mij toch niet”. En dat zal waarschijnlijk ook zo zijn, maar als het wel gebeurt, dan ben je er liever snel achter. Laat je dus niet verrassen.

Stel je Google Analytics Alerts dus in!

Je kunt je leven dus een stuk makkelijker maken door alerts in te stellen. Of je dat nou doet op basis van aantallen of percentages maakt niet zoveel uit. Het gaat er vooral om dat je het doet en dat je niet onnodig inkomsten en / of verkeer misloopt, want dat is iets wat je had kunnen voorkomen!

Heb je zelf interessante alerts die je hieraan zou willen toevoegen? Plaats deze dan in de comments!