Tot mijn grote verbazing ontdekte ik dit weekend een nieuwe feature in Google Analytics. Nou ja nieuw, verbeterd zullen we maar zeggen! Sinds een geruime tijd hebben we in Google Analytics de mogelijkheid om real – time statistieken te zien. Super fancy natuurlijk. Een nog langere tijd kunnen we al dashboards aanmaken in Google Analytics. Super handig allemaal om snel inzicht te krijgen in de voor jou belangrijkste onderdelen van je website.

Dashboard wordt real – time

Maar sinds een aantal dagen (vanaf het moment dat ik het ontdekte) kun je het real – time analytics gedeelte naar je eigen hand zetten. In het verleden was je afhankelijk van de tabbladen en opmaak van Google. En vaak was dat nou toch niet niet alles wat je wilde zien. Gelukkig is dat verleden tijd. Toplijstjes van zoekwoorden en artikelen in een overzicht direct naast elkaar! Hier worden managers blij van kan ik je vertellen!
Dashboard in real time (Google Analytics)

Filters

Wat helemaal fijn is, is dat je de widgets ook nog eens kunt voorzien van een filter. Hierdoor kun je dus bijvoorbeeld niet alleen de top 10 artikelen zien, maar deze ook nog eens uitsplitsen per bron. Vragen als welke artikelen zijn op dit moment populair op facebook of twitter en welke artikelen doen het juist goed in Google News, zijn in een keer veel gemakkelijker te beantwoorden. En het mooie is dat je er direct op kunt anticiperen.
Filter real - time analytics

Events in real – time Google Analytics

Een ander onderdeel dat in real – time sinds kort te gebruiken is, is het events tabblad. Deze is nog in beta, maar wel goed te gebruiken. Deze feature is op dit moment nog niet te gebruiken in het dashboard, maar ik verwacht dat dat niet lang meer gaat duren. Met als deze ontwikkelingen hoop ik toch dat we snel ook onze doelen en e – commerce mogen verwelkomen in de real – time statistieken!

Waar wacht je op?!

Het dashboard dat ik heb gemaakt kun je eenvoudig van me overnemen. Klik gewoon op de link en voeg het dashboard toe aan je Google Analytics profielen: Voeg real – time dashboard toe!
Let wel op dat de widgets van beste artikelen en non branded zoekwoorden nog wel even aangepast moeten worden naar je eigen situatie. Veel plezier!

Geintereseerd? Laten we praten.

Ik ben in te huren als consultant, interimmer, projectmedewerker op het gebied van conversie-optimalisatie. Van adviserende rol tot aan begeleiding en uitvoering.