{"id":1112,"date":"2012-07-10T12:27:28","date_gmt":"2012-07-10T11:27:28","guid":{"rendered":"http:\/\/iwebanalysis.nl\/?p=648"},"modified":"2023-07-07T16:05:56","modified_gmt":"2023-07-07T14:05:56","slug":"reguliere-expressies-super-handig","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/lroy.nl\/nl\/googleanalytics\/reguliere-expressies-super-handig\/","title":{"rendered":"Analytics Tip #2: Reguliere expressies, super handig!"},"content":{"rendered":"

Wie veel met Google Analytics<\/a> werkt, kent het begrip reguliere expressies wel. Maar voor wie er niet mee bekend is, is het een echte aanrader. Er is namelijk veel meer mogelijk met Google Analytics<\/a> op het moment dat je er wel gebruik van maakt. Het begrip Reguliere expressie wordt omschreven als: “Een reguliere expressie (afgekort tot “eregex”, “regex” of RE) is een manier om patronen te beschrijven waarmee een computer tekst kan herkennen. Er bestaat hiervoor een formele syntaxis, die grotendeels gestandaardiseerd is. (bron: Wikipedia.org<\/a>)<\/p>\n

Te veel URL’s<\/h3>\n

Er zijn veel websites die enorm veel URL’s genereren en die allemaal terugkomen in het Pages Report. Omdat er een maximum aan URL’s geldt voor Google Analytics, is de kans groot dat Google Analytics ze niet meer toont. Vanaf het moment dat het limiet is bereikt van het aantal unieke URL’s worden ze ondervangen onder de noemer “(Other)”. Je ziet dit vooral bij webshops en bijvoorbeeld sites waar gebruik wordt gemaakt van profielen (hyves.nl) en advertenties (speurders.nl). In de meest nadelige situatie kan het aantal zo oplopen tot 50% van al je pagina’s.<\/p>\n

Waarom Reguliere Expressies<\/h3>\n

Bij alle URL’s die onder deze groep worden geschaard, wordt ook geen conversie meer gemeten. Hierdoor kan het dus lijken dat je minder geld verdient met je website of dat je inkomsten afnemen. Terwijl dit misschien helemaal niet het geval is. Maar leg dat maar eens uit aan je baas! Om je een voorzet te geven waar je een reguliere expressie voor kunt gebruiken, heb ik hieronder een voorbeeld uitgewerkt.
\nStel je hebt een website met 100.000 zoekopdrachten die allemaal een aparte URL hebben. Deze URL’s zien er allemaal als volgt uit:<\/p>\n