Google Analytics Blog Dashboard2017-05-12T15:29:11+01:00

Blog Dashboard

Het blog dashboard geeft je meer inzicht in gedrag van de bezoekers van je blogposts. Het enige lastige er van is wel dat je aantal dingen moet doen wil je dat het gehele dashboard werkt. Zo zul je een stukje script op je website moeten plaatsen om te kunnen meten of de bezoeker de post leest en de reacties bekijkt en mogelijk ook deelt.

Nieuwsbrief meting

Als je het script hebt geïmplementeerd  dan zul je ook nog even een meting moeten toevoegen aan de inschrijvingen van je nieuwsbrief. In mijn geval laat ik een trackEvent afvuren op het moment dat iemand zich inschrijft.

Google Analytics Doelen

In het dashboard maak ik gebruik van doelen. Ik heb onder andere een doel ingesteld voor de nieuwsbrief inschrijvingen en voor de lezers. Is dit allemaal gedaan, dan kun je beginnen met het maken van het dashboard. Hieronder zal ik per widget uitleggen wat je kunt verwachten en hoe ik het e.e.a. heb ingesteld.

Top bronnen & lezers

Deze widget geeft inzicht in de beste refererende bronnen en welke daarvan zorgt voor de beste lezers. De widget is gebaseerd op het aantal visits, aangevuld met de conversieratio.
In dit geval is het een conversie op het moment dat iemand een post begint te lezen. In Google Analytics heb ik een doel ingesteld op het trackevent “reader”.

Top bronnen & lezers blog dashboard Google Analytics

Top zoekwoorden (niet merk gerelateerd)

Vervolgens heb ik een widget aangemaakt waarin wordt weergegeven via welke zoekwoorden bezoekers op de website komen. Als aanvulling daarop zie je ook hoeveel uiteindelijk een post werkelijk lezen.

Zoals je kunt zien staan hier geen merk zoekwoorden tussen. Als je dit dashboard gaat gebruiken is het nodig dat je de filter aanpast naar jouw website. Top niet merken zoekwoorden blog dashboard Google Analytics

Lezers per verkeersbron

In deze widget zie je meer op hoofdlijnen via welke bronnen de bezoekers en welke bron zorgt voor de beste lezers. Ook hier is de widget weer gemaakt op basis van het doel “lezers”.
Lezers per bron blog dashboard Google Analytics

Bezoek & lezers

Om ook op hoofdlijnen te zien wat de verhoudingen zijn tussen het aantal bezoeken en de werkelijke lezers heb ik een grafiek toegevoegd. In deze grafiek kun je snel trend verschillen vinden tussen de totalen en de werkelijke lezers van je posts.
Bezoek & lezers blog dashboard Google Analytics

Bezoeken, pagina’s & Nieuwsbrief inschrijvers

In deze drie widgets zie je de totalen van de bezoeken, pagina’sweergaves en het aantal nieuwsbriefinschrijvingen.
Bezoeken, pagina's en nieuwsbriefinschrijvers blog dashboard Google Analytics

Social Shares

De widgets voor Social Shares is echt bedoeld om te zien welke posts het meest worden gedeeld. Dit kun je vervolgens afzetten tegen het totaal aan weergaves. Op deze manier kun je precies zien welke posts shareable zijn en welke niet.

Social Shares blog dashboard Google Analytics

Tijd per post

De laatste widget geeft aan hoe lang de bezoeker erover heeft gedaan om de post door te nemen. Hierin heb ik de gemiddelde value genomen van de event actie: content bottom. De value is in dit geval secondes.
Tijd per post blog dashboard Google Analytics

Totaal Blog Dashboard

Als je al deze widgets bij elkaar zet dan komt dat er uiteindelijk zo uit te zien. Maar gelukkig hoef je het dashboard niet zelf te maken, want je kunt hem gewoon downloaden!
Totaal blog dashboard Google Analytics