Het was al het geval voor google.com, maar nu geldt het ook voor google.nl. Als je een ingelogde gebruiker bent, dan zoek je voortaan automatisch via de versleutelde zoekmachine van google. Je denkt natuurlijk meteen: “Wat moet ik met deze informatie?”. Op zich een goede vraag, want voor de meeste mensen verandert er weinig.

  • Je kunt nog steeds al je zoekopdrachten doen
  • En er verandert niks aan de zoekresultaten.

Maar wat gebeurt er dan wel??

Zoekwoorden

Je bevindt je als gebruiker achter een versleutelde verbinding waardoor andere partijen, zoals bijvoorbeeld een internetprovider, niet meer kunnen meekijken. Deze partijen kunnen dus niet meer zien naar welke woorden je zoekt. De versleutelde omgeving is eenvoudig te herkennen aan de “httpS” in de url. Want als je namelijk niet ingelogd bent, dan zoek je via “http”.
Google SSL nieuwe versleutelingVoorheen was deze wijziging dus alleen van invloed op google.com gebruikers, maar sinds 5 maart 2012 is dit doorgetrokken naar andere domeinen, waaronder google.nl. Maar zoals eerder aangegeven, heeft de wijziging geen invloed op wat je doet met de zoekmachine, maar zit het hem juist aan de kant van de analyse.

SEO

Nee, voor wie het echt wel van invloed is, zijn de websites die afhankelijk zijn van zoekmachines. Hierbij kun je denken aan webshops, verzekeringsmaatschappijen, nieuwssites, blogs etc. Je wilt namelijk als website bezitter graag weten via welke organic zoekwoorden je bezoekers op de site komen en welke woorden de meeste conversie opleveren. Met de wijziging van Google is duidelijk te merken dat dit van grote invloed is op je analyse. In het onderstaande voorbeeld zie je een dagelijks trend van “Not provided” zoekwoorden van één van mijn rapporten.
Google Analytics (not provided)De piek is van 6 maart, wat een stijging is van 250%!! t.o.v. twee dagen eerder. Het verschil is dus groot en de effecten zijn dus duidelijk merkbaar. Van sommige websites waar ik mee bezig ben, zag ik zelfs een stijging van 500%! In Google Analytics worden deze zoekwoorden getoond als “not provided”. Dit geldt alleen voor bezoeken die binnenkomen op een website via de organische zoekresultaten. Door die grote stijgingen werd ik nieuwsgierig. Daarom heb ik een custom report aangemaakt in Google Analytics: HttpS Impact. Het geeft de trend weer van de “not provided” zoekwoorden waarmee men op de site terecht is gekomen.
HttpS Impact (not provided) Custom ReportMocht je zelf interessante ontwikkelingen tegenkomen op het gebied van web analytics, laat het me dan vooral weten.