Onlangs werd me op een vervelende manier duidelijk gemaakt dat het tijd was voor een nieuwe pc. De videokaart had het begeven en mijn pc maakte inmiddels meer geluid dan de gemiddelde boormachine. Dus wat ga je dan doen? Juist, je gaat je oriënteren op het internet. Je komt langs verschillende websites en de ene laptop is nog mooier en beter dan de andere.

Maar goed na honderd modellen gezien te hebben was ik het wel zat. Ik wilde nog even wachten met het kopen, want tja, het kost allemaal toch een hoop geld. Dus maar even een kop koffie gezet en een boterham gesmeerd.

Kassa

Een klein uurtje later ging ik weer verder met mijn dagelijkse bezigheden en was ik allang die laptop weer vergeten. Terwijl ik een artikel op de Telegraaf aan het lezen was, werd mijn aandacht gegrepen door die ene laptop die ik een uur geleden bijna had gekocht. Dus wat doe je op zo’n moment? Je twijfelt geen seconde, je klikt op die banner en je koopt hem. En dan komt achteraf het gevoel van, huh???

Cookies

Ja want zo snel kan het gaan. Maar hoe kan het nou dat een nieuwssite of blog dit weet? Hoe weten zij nou wat ik leuk vind? Je surfgedrag wordt namelijk vastgelegd aan de hand van cookies die gezet worden op websites. Op zich zijn deze eenvoudig uit te zetten door dit in de internet instellingen te wijzigen. Maar goed, de kans is groot dat ik dan continu die afgrijselijke banner te zien krijg van Zalando terwijl ik helemaal niet geïnteresseerd ben in die schoenen.

Google Ads

Daarom is Google zo vriendelijk geweest dat je zelf kunt aangeven wat je interessegebieden zijn. Dit voorkomt dus dat je banners ziet van producten of diensten waar je helemaal niet in geïnteresseerd bent of je eigenlijk alleen maar aan ergert. Op deze website van Google kun je dit eenvoudig aanpassen. Zo krijg je dus niet meer de irritante banners te zien en hoeft Google niet meer op zoek te gaan naar jouw interesses aangezien je deze zelf al hebt aangegeven. Want tja, niet alleen jij bent er mee gebaat, Google dus ook.
Win – Win dus…