Er was natuurlijk al lichte paniek toen Google een lange tijd geleden bekend maakte dat de organische (gratis) zoekopdrachten van ingelogd gebruikers niet meer getoond (not provided) zouden worden in analyse pakketten. Een flinke tik voor veel online marketeers, want hoe moesten we onze SEO inspanningen nog kunnen monitoren en sturen?
De ene webmaster gaf aan dat het percentage not provided zoekwoorden rond de 30% lag, anderen gaven aan dat dit al rond de 70% lag of hoger. Dus volledig afhankelijk van de doelgroep. Gelukkig was dus nog niet alles onzichtbaar waardoor je nog steeds vrij goed in kaart kon brengen hoe je zoekwoorden het deden.

100 % Not Provided, wat nu?

Maar eigenlijk was het wachten op de volgende stap. En die stap werd kort geleden duidelijk. Ongeveer twee weken geleden werd duidelijk dat Google alle organische zoekopdrachten niet meer zichtbaar zou maken. Dit houdt dus in dat het niet meer mogelijk is om vanuit je analyse pakket te kunnen zien welke organische zoekwoorden zorgen voor het verkeer, geen een!
Het meeste effect heeft het op de long tail zoekwoorden. Dit zijn voornamelijk de zoekwoorden waar minder zoekvolume op zit, maar die gezamenlijk wel kunnen zorgen voor een grote hoeveelheid van je verkeer. Hierbij moet je dan vooral denken aan zoekopdrachten met meerdere woorden.
Voor top zoekwoorden (1 of 2 woorden) zijn er gelukkig alternatieven die we kunnen gebruiken om toch nog een redelijke analyse te kunnen maken van de zoekwoorden. Waarom zeg ik top zoekwoorden, dit komt omdat daar hogere volumes op draaien. Wat vrij logisch is. Hoe meer woorden in een opdracht hoe kleiner de kans dat iemand diezelfde zoekopdracht doet.

Google Webmastertools

Google Webmastertools is een redelijk alternatief als het gaat om de performance van je belangrijkste zoekwoorden. Een gedeelte in de Webmastertools geeft je inzicht in de zoekwoorden die voor je website belangrijk zijn.
Webmastertools voor 100% not provided zoekwoorden
Daarnaast vind je ook nog een overzicht met de belangrijkste landingspagina’s en hoe deze presteren in de zoekopdrachten. In de Google Webmastertools (als je deze natuurlijk ingesteld hebt voor je website) zie je dan een zelfde rapport als in de afbeelding.
Google Webmastertools geeft je inzicht in de performance van de top 2.500 zoekwoorden voor jouw website. De data die getoond wordt is echter wel op hoofdlijnen en word flink afgerond. Je kunt dus niet precies zien hoeveel impressies en clicks er zijn geweest van een bepaald zoekwoord, maar het geeft je wel een prima indicatie.

Webmastertools koppelen aan Google Analytics

Webmastertools koppelen aan Google Analytics
Je kunt als je administrator bent van het Google Analytics en Webmaster account deze twee aan elkaar koppelen. Is je data nog niet gekoppeld, volg dan de aangegeven stappen en je hebt ook de beschikking over de Search data uit Webmastertools.
Google heeft een deel van de Webmastertools geïntegreerd in haar Google Analytics pakket. Hierin kun je terugvinden welke (en hoe vaak) zoekwoorden worden getoond in de zoekresultaten, op welke positie ze gemiddeld staan en hoeveel clicks ze hebben opgeleverd. Ter illustratie zie je hiernaast een plaatje waar is aangegeven Hiernaast zie je hoe je bij de webmastertools data komt in Google Analytics.

Geintereseerd? Laten we praten.

Ik ben in te huren als consultant, interimmer, projectmedewerker op het gebied van conversie-optimalisatie. Van adviserende rol tot aan begeleiding en uitvoering.

Analytics Landingspagina’s

Een tweede alternatief waar je naar kunt kijken zijn de landingspagina’s in je analytics. Landingspagina’s geven veel inzicht in waar men naar gezocht heeft (combinatie van inhoud, titel en url). Dit geldt uiteraard meer voor zoekopdrachten van 1 of 2 zoekwoorden. Je zult hier niet precies uit halen wat de zoekwoorden waren, maar het kan je wel helpen een indicatie te krijgen.
In bovenstaande voorbeeld zie je dat het tweede tabje onder “Search Engine Optimization” Landing Pages heet. Hier kun je de belangrijkste landingspagina’s vinden met daarbij het aantal impressies, clicks en de gemiddelde positie. Als je in Webmastertools zelf kunt, dan kun je onder de pagina’s ook nog zien welke zoekwoorden daar een bijdrage aan hebben geleverd.
Wil je ook weten hoe gebruikers, die uiteindelijk op de pagina’s zijn gekomen, zich gedragen op je website dan kun je in het “landingspagina’s rapport” (te vinden onder het tabblad behaviour / content) van Google Analytics meer zien wat het gedrag is geweest van de bezoeker. Op deze manier kun je dus in kaart brengen hoe vaak een bepaalde pagina zichtbaar is in Google, hoe vaak geklikt is en hoe bezoekers zich heeft gedragen op die pagina’s en daarna. Je kunt dus nog wel een aardige SEO Analyse doen.

De Hummingbird update

De Hummingbird update is de nieuwe update van Googles algoritme. Hummingbird is een complete vernieuwing van het oude algoritme. Het is een nieuwe machine gebouwd op oude en nieuwe algoritme onderdelen, te vergelijken met het vervangen van de motor van een oude auto. De belangrijkste wijziging aan het nieuwe algoritme is dat het beter in staat is om de relatie te leggen tussen alle woorden van een zoekopdracht.

Wat houdt dit in?

Het beste voorbeeld van de wijziging is deze: Voorheen als je zocht naar “Waar kan ik dichtbij huis een iphone 5s kan kopen?”, zou de zoekmachine pagina’s tonen waar “kopen” & “iPhone 5s” in voor komen. Hummingbird legt de focus nu veel meer op de relatie tussen deze woorden. Dus als je je locatie (huis) hebt gedeeld met Google, dan zoekt het algoritme naar een winkel bij jou in de buurt die de iphone 5s verkoopt.
De Google Hummingbird update
De woorden “dichtstbijzijnde” & “plaats” geven aan dat het gaat om een fysieke winkel / verkooppunt en niet een online shop. Kort gezegd komt het er dus op neer dat ieder woord in een zoekopdracht meer aandacht krijgt en de relatie tussen deze woorden beter kan worden ingeschat.

Wat betekent dit voor website eigenaren?

Het is vooral een grote wijziging voor de gebruiker, omdat de zoekresultaten uiteindelijk meer zullen aansluiten op de zoekopdracht. Dezelfde rankingfactoren blijven belangrijk (kwalitatieve en originele content) en het heeft vooral invloed op zoekopdrachten die bestaan uit een grote selectie woorden (zoals eerder genoemde zoekopdracht). De zoekopdrachten die bestaan uit 1 of 2 woorden zullen dus in de meeste gevallen dezelfde resultaten tonen als van voor de update.