In een van mijn eerdere posts schreef ik al dat het mogelijk is om je Google Analytics dashboards te delen door middel van een link naar het dashboard. Nadat je een dashboard hebt gemaakt kun je eenvoudig klikken op “Share”. Vervolgens kreeg je dan de mogelijkheid om de URL te kopiĆ«ren en te delen.
Een mooie ontwikkeling als je je bedenkt dat je het beheer doet van meer dan 100 accounts, nog meer properties en dus nog veel meer profielen (gemiddeld 4 properties per account en 3 profielen per property). Dus je snapt dat ik daar al erg blij van werd.

Shared & private dashboards

Maar nu kunnen we zelfs nog een stukje verder gaan. Een nieuwe functie van Google Analytics voor dashboards werd al aangekondigd en wat mij betreft kon deze meteen gelanceerd worden. Maar goed, daar ging nog even tijd overheen, maar nu is de functie eindelijk beschikbaar voor iedereen.
Vanaf nu kun je in je dashboard aangeven of het gaat om een “private” dashboard of een “shared” dashboard. Dit betekent dus als je een dashboard “shared” maakt, iedere andere gebruiker van dat profiel ook toegang heeft tot het dashboard.
Deel een Google Analytics dashboard

Voordelen van shared dashboards

De “shared” dashboards functie brengt een aantal voordelen met zich mee waar je als beheerder en heavy user vooral heel blij van wordt. Zeker als je je bedenkt dat je per profiel toch vaak meerdere dashboards hebt. En je wilt niet iedere keer dat een nieuwe gebruiker toegang krijgt tot een profiel, dat je dan het dashboard opnieuw moet versturen.
Laatst schreef ik over mijn blog dashboard dat ik had gemaakt. Dit dashboard heb ik inmiddels ook toegevoegd aan meerdere accounts en beschikbaar gemaakt voor andere gebruikers.

Geintereseerd? Laten we praten.

Ik ben in te huren als consultant, interimmer, projectmedewerker op het gebied van conversie-optimalisatie. Van adviserende rol tot aan begeleiding en uitvoering.

Dashboards blijvend aanpassen

Een ander voordeel van een “shared” dashboard is dat je dus niet iedere keer dat je deze aanpast, je iedere gebruiker opnieuw moet voorzien van een nieuwe link naar het aangepaste dashboard. Want je snapt dat dat nog een heel karwei was om bij te houden.
De keerzijde hiervan is natuurlijk dat gebruikers zelf ook het dashboard kunnen aanpassen die toegang hebben tot het profiel. Het is dus aan te raden om van geavanceerdere dashboard altijd een kopie te hebben in je private dashboards. Het zou zonde zijn als je allemaal reguliere expressies hebt gebruikt en dat deze door aanpassingen, van een ander, verdwenen zouden zijn. Wees dus altijd voorzichtig met het delen van je dashboards.

Zichtbaarheid dashboards

Onder het tabje “Dashboards” vind je nu dus twee subgroepen genaamd “Shared” en “Private”. Alle gedeelde dashboards kun je terugvinden onder het kopje “Shared”. Zo zie je in het onderstaande voorbeeld dat ik het bloggers dashboards beschikbaar heb gemaakt voor alle gebruikers.
Gedeelde Google Analytics dashboards
Het is in ieder geval weer een fijne ontwikkeling in het gebruik van Google Analytics!