Het afgelopen jaar heeft het SEO landschap veel veranderingen doorgemaakt die vooral de gebruiker ten goede zijn gekomen. Nog meer dan anders is Google bezig geweest om ervoor te zorgen dat gebruikers vinden wat ze zoeken.
Voor SEO specialisten is het werk wel een stukje lastiger geworden, maar naar mijn idee tegelijkertijd ook uitdagender en interessanter. De belangrijkste ontwikkelingen heb ik even voor je op een rijtje gezet zodat je ook een idee krijgt waarom SEO moeilijker, leuker en interessanter is geworden.

Not Provided

Zo besloot Google om de organic zoekresultaten van ingelogde gebruikers niet meer te tonen in Google Analytics. Afhankelijk van het type website ligt het aantal “(Not provided)” zoekwoorden tussen de 20% en 60% van het totale zoekverkeer. Voor sommige websites betekent dit dus dat je van 60% van je bezoekers via Google geen idee hebt hoe ze jouw website hebben gevonden.

Panda & Penguin update

Twee andere grote veranderingen binnen het SEO landschap zijn toch wel de Panda & de Penguin update van Google geweest. Vooral de Panda update zorgde voor een grote verschuiving waar een aantal websites hard werden geraakt.
De belangrijkste aspecten van deze update waren toch wel dat je website bestaat uit unieke, kwalitatieve content. Websites met dunne content en weinig variatie hebben nog maar weinig kans van slagen. Websites die vooral door deze updates werden getroffen waren vooral prijsvergelijk & affiliate websites.

Rich Snippets

Ook werd afgelopen jaar duidelijk dat rich snippets enorm belangrijkheid zijn geworden. Rich snippets zijn de regels tekst die worden weergegeven onder elke zoekopdracht. Ze zijn ontworpen om gebruikers een idee te geven wat ze kunnen verwachten van een bepaalde pagina en of deze relevant voor hen is.
De meest interessante van de rich snippets zijn toch wel de reviews / ratings. Deze zie je direct onder de titel van de pagina en geven eigenlijk een de waarde van de pagina weer.

Auteurschap

Een andere belangrijke rich snippet is toch wel het auteurschap. Zo kun je je Google Plus profiel koppelen aan je website waardoor jouw pagina’s worden getoond met jouw profiel foto.
Google Auteurschap
Op deze manier weet de gebruiker direct wie de content heeft geschreven en geeft dat direct iets persoonlijks. Ik denk dat er drie punten zijn die dit jaar alleen maar nog maar centraler komen te staan:
[list type=”star”]
[li]Unieke content;[/li]
[li]Persoonlijke content;[/li]
[li]Lokale content.[/li]
[/list]
Door het steeds veranderende SEO landschap wordt wel duidelijk dat het doen van SEO niet een tijdelijk iets is. Het is een doorlopend proces waar een SEO specialist een belangrijke rol kan spelen voor ieder bedrijf.
Er is nog een ding die ik je niet wil onthouden. Want het afgelopen jaar is er nog wel meer veranderd. Maar het zou toch zonde zijn om dat allemaal uit te leggen terwijl Fuzzone daar een prachtige infographic van heeft gemaakt. Enjoy!
SEO een proces

Geintereseerd? Laten we praten.

Ik ben in te huren als consultant, interimmer, projectmedewerker op het gebied van conversie-optimalisatie. Van adviserende rol tot aan begeleiding en uitvoering.