Analytics Tip #2: Reguliere expressies, super handig!

Wie veel met Google Analytics werkt, kent het begrip reguliere expressies wel. Maar voor wie er niet mee bekend is, is het een echte aanrader. Er is namelijk veel meer mogelijk met Google Analytics op het moment dat je er wel gebruik van maakt. Het begrip Reguliere expressie wordt omschreven als: “Een reguliere expressie (afgekort tot “eregex”, “regex” of RE) is een manier om patronen te beschrijven waarmee een computer tekst kan herkennen. Er bestaat hiervoor een formele syntaxis, die grotendeels gestandaardiseerd is. (bron: Wikipedia.org)

Te veel URL’s

Er zijn veel websites die enorm veel URL’s genereren en die allemaal terugkomen in het Pages Report. Omdat er een maximum aan URL’s geldt voor Google Analytics, is de kans groot dat Google Analytics ze niet meer toont. Vanaf het moment dat het limiet is bereikt van het aantal unieke URL’s worden ze ondervangen onder de noemer “(Other)”. Je ziet dit vooral bij webshops en bijvoorbeeld sites waar gebruik wordt gemaakt van profielen (hyves.nl) en advertenties (speurders.nl). In de meest nadelige situatie kan het aantal zo oplopen tot 50% van al je pagina’s.

Waarom Reguliere Expressies

Bij alle URL’s die onder deze groep worden geschaard, wordt ook geen conversie meer gemeten. Hierdoor kan het dus lijken dat je minder geld verdient met je website of dat je inkomsten afnemen. Terwijl dit misschien helemaal niet het geval is. Maar leg dat maar eens uit aan je baas! Om je een voorzet te geven waar je een reguliere expressie voor kunt gebruiken, heb ik hieronder een voorbeeld uitgewerkt.

Stel je hebt een website met 100.000 zoekopdrachten die allemaal een aparte URL hebben. Deze URL’s zien er allemaal als volgt uit:

  • /zoeken/mijn-resultaten?onlyNew=false&lastDays=&photoView=true&page=24&searchSortOption=registrationDateOm te weten hoe je website converteert is het in de meeste gevallen niet noodzakelijk om per profiel de conversie te zien.
  • /zoeken/snel?basicSearchCommand.searchingForGender=2&gender=1&basicSearchCommand.minAge=18&basicSearchCommand.maxAge=99&basicSearchCommand.desiredProvinces[0]=5&onlyWithPhoto=true&onlyOnline=true

Al snel zul je dan merken dat Google Analytics op een gegeven moment je pagina’s schaart onder “Other”. Dit terwijl het vaak niet noodzakelijk is welke zoekcriteria bezoekers gebruiken. Het enige dat eigenlijk belangrijk is, is de zoekopdracht zelf. De filter kan er dan als volgt uitzien:

Parameters strippen met reguliere expressies

In het eerste gedeelte geef je aan welk deel je van de URL selecteert (de input). Dit doe je door het tussen haakjes te plaatsen. In het onderste veld geef je aan wat de output moet zijn. In dit voorbeeld wil ik dat alleen het eerste gedeelte “$A1” maar terugkomen in Google Analytics. De rest mag allemaal verwijderd worden. Met deze filter houd je dan alleen het volgende over van de URL:

  • /zoeken/mijn-resultaten
  • /zoeken/snel

RegexBuddy

Om mijn reguliere expressies te testen gebruik ik altijd de tool RegexBuddy. Daarnaast is het belangrijk dat je altijd eerste een testprofiel aanmaakt. Hierdoor voorkom je dat je fouten maakt die niet meer te herstellen zijn. Wil je er ook meer over lezen, dan kun je altijd kijken op Regular Expressions info. Het gebruik van Regex geeft je in ieder geval veel meer mogelijkheden, dan je in eerste instantie zult denken.

Gebruik jij handige filters in  je Google Analytics profielen, deel ze dan in de comments!

Geintereseerd? Laten we praten.

Ik ben in te huren als consultant, interimmer, projectmedewerker op het gebied van conversie-optimalisatie. Van adviserende rol tot aan begeleiding en uitvoering.

Contact opnemen
2017-07-06T22:14:19+00:00