Vanochtend las ik een interessant stuk van Peter Shankman op Business Insider over de nieuwe hype “De Social Media Expert“. Zijn ongezouten mening over deze “nieuwe” mensen triggerde mij meteen. Want wie zijn deze experts en wat doen ze nou eigenlijk? Zijn het niet gewoon ge-evolueerde online marketeers??

Ik kan je vertellen dat nadat je dit hebt gelezen, je nog steeds niet weet wat een Social Media expert nou eigenlijk doet. Daarom wil ik één stukje gebruiken uit het stuk van Peter Shankman waarin hij precies zegt waar het op staat.
“Being an expert in social media is like being an expert at taking the bread out of the refrigerator. You might be the best bread-taker-outer in the world, but you know what? The goal is to make an amazing sandwich, and you can’t do that if all you’ve done in your life is taken the bread out of the fridge.”
Je kunt nog zo goed zijn met het brood uit de koelkast halen, maar het doel is om een lekkere clubsandwich te maken. Maar dat kun je niet omdat het enige wat je ooit hebt gedaan is het brood uit die koelkast halen. Als je dus de producten kent, maar niet weet hoe je deze optimaal kunt inzetten, dan mis je je doel.

Fanpage

De Social Media expert houdt zich bezig met het opzetten van een Facebook – en / of Hyves – fanpage of het openen van een Twitteraccount. Hij of zij zal je adviseren om een bedrijfspagina aan te maken en je plek te veroveren op Twitter. Maar wat dan, wat is het vervolg? Als je geen duidelijke strategie hebt geformuleerd, zal een fanpage uiteindelijk weinig opleveren. Daarom is het veel belangrijker om te weten:

  • Wie je klanten / bezoekers zijn;
  • Waar ze zitten;
  • Wat hun interesses zijn;
  • etc.

Als je deze vragen kunt beantwoorden dan kan Social Media een middel zijn en niet een doel op zich. Daarom is het in mijn opinie beter om goede marketeers en / of web analisten te hebben in plaats van iemand aannemen speciaal voor Social Media – doeleinden.