Af en toe krijg ik de vraag waarom het zo belangrijk is om in de top zoekresultaten van Google te staan. En waarom ik op positie 1 of 2 zou moeten staan terwijl ik op zich tevreden ben met een plek 6 of 7? Waar zit het verschil precies? En wat mis ik? En dan heb ik het natuurlijk over de organische (gratis) zoekresultaten.

In 3 jaar niks veranderd

Allemaal hele legitieme vragen wat mij betreft. En eigenlijk ook helemaal niet zo moeilijk uit te leggen. Het enige wat je dan nog nodig hebt is onderbouwing. En een onderzoek kan daarbij helpen. Het advertentienetwerk Chitika deed onlangs een nieuw onderzoek naar het klikgedrag van mensen op de zoekresultaten.

Het onderzoek deden ze drie jaar eerder ook en de resultaten van dit onderzoek zijn nagenoeg gelijk. Er is dus in de afgelopen jaren niet zoveel veranderd als het gaat om gedrag. En toch is dat een beetje raar als je je bedenkt dat in de afgelopen 3 jaar er honderden algoritme updates zijn geweest en de interface hevig veranderd is.

60% Klikt op top 3

Het belangrijkste wat uit het onderzoek naar voren komt is dat je er in ieder geval voor moet zorgen dat je binnen de top 3 valt van de zoekresultaten van de voor jou belangrijkste zoekwoorden. Om maar even een illustratie te geven:

Best indrukwekkende cijfers. Zit je dus niet bij die eerste 3, dan val je dus onder die honderden resultaten die samen de overige 40% verdelen. En dan zie je ook nog dat het percentage per positie enorm snel daalt.

Sterker nog, als je goed kijkt naar de percentages dan kun je daar al snel uit opmaken dat maar liefst 92% van alle clicks in de Google zoekresultaten plaatsvindt op de eerste pagina. Dus kom je helemaal niet op de eerste pagina voor, dan is de kans op een bezoek erg laag.

Geintereseerd? Laten we praten.

Ik ben in te huren als consultant, interimmer, projectmedewerker op het gebied van conversie-optimalisatie. Van adviserende rol tot aan begeleiding en uitvoering.

Google’s eerste pagina

En dat brengt ons meteen naar hoe de percentages zich verhouden als het gaat om de pagina’s. Eerder gaf ik al aan dat maar liefst 92% van de kliks plaatsvindt op de eerste pagina. Een kleine 5% van de kliks vindt nog plaats op de tweede pagina. Maar na de tweede pagina wordt het toch wel erg summier. 3% van alle kliks wordt dus verdeeld over al die andere pagina’s.

 
Eerste positie telt!

Een interessant weetje uit het onderzoek is dat je de verhoudingen van de posities op alle pagina’s terug ziet komen. Ook op pagina 2 gaat 60% van de kliks naar de eerste drie resultaten. SEO blijft dus ontzettend belangrijk voor de online business. Dus ben je afhankelijk van organisch verkeer, zorg er dan voor dat je bij die top 3 komt of blijft!

Voor meer informatie over Chitika’s methodologie voor dit onderzoek, kunt u het volledige rapport hier downloaden.